Methode

In het jaar 1992 ben ik afgestudeerd in de geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest als adviseur in de windenergie en in het welzijnswerk besloot ik mijn passie voor de geschiedenis verder te volgen.

De bevoegdheid van eerstegraadsdocent geschiedenis heb ik in 2009 gehaald aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ik heb inmiddels ruime ervaring in het voortgezet onderwijs.

Mijn droom om mensen met een eigen methodiek letterlijk in contact te brengen met het verleden gaat nu in vervulling.

 

Een eigen spoor

Onlangs vertelde een beeldhouwer over zijn reis naar Egypte. Hij vertelde enthousiast over het fantastische beeldhouwwerk van de Egyptenaren. “Dat ze in staat waren zulke zachte vormen te geven aan het harde graniet” zo zei de beeldhouwer. Hij had een lesje bescheidenheid geleerd.

Ik was zeer onder de indruk van het verhaal van de beeldhouwer. Ik had tot dan het Egyptische beeldhouwwerk vooral bekeken als ontzagwekkend, maar ook opgesloten in vaste vormen. De “echte” kunst begon pas bij de Grieken had ik altijd gedacht.  Vastomlijnde ideeën mochten weer worden bijgesteld.

 

Howard Gardner

De verschillende ervaringen met de geschiedenis wil ik mijn cursisten laten meemaken. Hierbij maak ik gebruik van de leertheorieën van Gardner. Howard Gardner gaat ervan uit dat mensen op verschillende manieren zich informatie eigen maken. Gardner ziet bij de mensen verschillende intelligenties. Mensen leren onder andere via taal, muziek, wiskunde, afbeeldingen, aanraking van voorwerpen, samenwerking of een persoonlijk verhaal. Het gaat om het ruimte bieden aan de verschillende de vormen van intelligentie. Geschiedenis zal gaan leven.